Eufònic, Arts sonores i visuals a les Terres de l’Ebre ha tancat aquest migdia la seua cinquena edició, marcada per una important presència d’artistes internacionals. La tradicional musclada-dinar al Xiringuito de la Costa de Sant Carles de la Ràpita, amb la doble actuació del grup emergent Las VVitch, un trio de l’escena trap barcelonina amb un marcat discurs feminista, i del discjòquei també barceloní DJ2D2, ha posat un punt i final de luxe a un festival que any rere any guanya públic i presència dins i fora de les Terres de l’Ebre, un certamen que encara no ha tocat sostre però que ja s’ha consolidat com un festival de referència a país.
En aquesta cinquena edició hi ha hagut un increment de públic considerable i es superaran els 4.000 assistents que van passar per l’Eufònic 2015. I encara queda per comptabilitzar el total de visitants de les instal.lacions artístiques.
Entre els espectacles més vistos cal destacar el concert inaugural de llums i so The Enlightment dels italians Quiet Ensemble, una proposta atrevida i poc convencional en què les lampades elèctriques substitueixen els instruments musicals, que s’ha escenificat les tres nits del festival al Museu de la Mar de Sant Carles de la Ràpita. El Mercat Vell de la Ràpita s’ha refermat com a espai de les actuacions més experimentals o novedoses, entre les quals cal destacar el concert de la catalana Bad Gyal i la seua explosiva combinació de dancehall, femenisme i rap; la dels asturians Fasenuova o els sons extremadament foscos de Sunny Graves. S’han esgotat les entrades dels dos concerts de pagament a l’Església Nova, el de Gigi Masin, una de les figures més representatives de la música ambient italiana que amb Eufònic ha actuat per primera vegada a l’Estat espanyol, i el del
català Ferran Palau. També s’ha consolidat com a espai de les actuacions musicals de matinada el pavelló de Patinatge on s’ha pogut escoltar el pop somiador de Svper, el debut en banda de Nico Roig o l’electrònica intimista d’Awwz.
També ha estat espectacular l’assistència de públic al vermut musical de dissabte que per segon any repeteix als Ullals de Baltasar, una mena d’oasi d’eucaliptus enmig del Delta de l’Ebre on el dj Matías Rossi ha mesclat magistralment els sons de la natura amb la microelectrònica per donar pas al pop esbojarrat de Papa Topo. Lligat amb el paisatge del Delta també cal destacar l’acció sonora performativa del canari Atilio Doreste que ha fet sonar amb vaquetes i dispostius electrònics maquinàries abandonades situades en diferents punts de Balada on fa unes setmanes va realitzar una residència artística del centre d’art Lo Pati.
Les propostes més lúdiques d’Eufònic s’han combinat amb els tallers del segon campus d’aprenentatge en el qual enguany hi ha hagut un clar protagonisme femení.
Tot i que Eufònic acaba avui, fins a l’11 de setembre estaran obertes les quatre instal·lacions artístiques que les dos últimes setmanes s’han posat en marxa al Centre d’Art Lo Pati, a Amposta; al castell de Miravet (que es prorroga una setmana més); a l’Antic Molí d’Oli d’Ulldecona i a la Cisterna d’Alcanar.
D’altra banda es manté l’Eufònic Urbà a l’Arts Santa Mònica de Barcelona, però aquesta vegada no es celebrarà al desembre com en anys anteriors sinóal febrer del 2017.
Eufònic tanca la seua edició més internacional amb èxit de públic i consolidant-se com un festival de referència al país
Circdelacultura
4 de setembre de 2016