circdelacultura

CIRCDELACULTURA

Guia cultural per gaudir del temps lliure

Prova la nova Cerca ràpida

Població

Selecciona...

Categoria/es

Selecciona...

Quan

Avui
Demà
Cap de setmana

Extres

Recomanats
Gratis
Buscar
Tarragona
Reus
Aiguamúrcia
Alcover
Altafulla
Ascó
Calafell
Cambrils
Constantí
Creixell
El Catllar
El Lloar
El Morell
El Pla de Santa Maria
El Vendrell
Escaladei
Espluga de Francolí
Falset
Figuerola del Camp
La Bisbal de Falset
La Canonja
La Febró
La Morera del Montsant
La Pobla de Mafumet
La Selva del Camp
La Vilella Alta
Margalef
Miravet
Mont-ral
Mont-roig
Montblanc
Móra d'Ebre
Porrera
Riudecanyes
Salou
Serra d'Almos
Torredembarra
Valls
Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant
Vespella de Gaià
Vila-rodona
Vilabella
Vilallonga del Camp
Vilanova d'Escornalbou
FET
Esports
Jocs del Mediterrani Tarragona 2018
Música
Teatre
Activitats familiars
Gastronomia
Tradicions i festes
Literatura
Visites guiades
Fires
Cinema
Altres
Exposicions i museus
Llocs d'interès
Patrimoni

Pedagogia des de la perspectiva de gènere

www.tarragona.cat

Art, educació i museus
Pedagogia des de la perspectiva de gènere

Pels volts de l'any 1974, l'artista americana Judy Chicago para una magnífica taula triangular per a una dinner party que arribaría a ser, amb el devenir dels anys, l'obra emblemàtica del nou art feminista. Els plats disposats per a aquest dinner imaginari, amb formes de flors i vegetals inspirades en el sexe femení i el tovallons elegantment brodats, fan referència a dones cèlebres de les arts i la cultura de tots els temps, des de Safo a Georgia O'Keefe, des de Frida Kahlo a Virginia Wolf. Dinner party sembla voler fer justícia al gènere de l'autora, davant l'aclaparadora majoria d'homes que han copat els llocs preeminents a la història de l'art i les lletres. Una majoria que tot just fa un grapat d'anys que ha començat a ser revertida. Segles de cultura patriarcal que arriben fins a la modernitat: la primera meitat del segle XX és encara plenament arrenglerada amb els grans relats. Tot el que surt del discurs unívoc i uniformitzador de la modernitat és titllat de vernacular, folklòric o desviat. Inclosa la creativitat visual femenina: "aquí no brodem coixins!", va bramar un antipàtic Le Corbusier a la gran arquitecta i dissenyadora francesa Charlotte Perriand.  

Però, en el context dels canvis socials i culturals que es produeixen a la segona meitat del segle, l'estagnament dels "grans relats" deixa pas a noves narratives. 
L'art i la literatura feta per dones proposa noves maneres de mirar el món.  Tota una generació de critica feminista, sobre tot al context nord-americà, fa al darrer terç del segle passat dos aportacions essencials: contribuir de forma decisiva a la visibilitat  de l'art i la literatura feta per dones, i proposar una relectura crítica de l'art del passat des de la perspectiva del gènere. 

La nova concepció educativa del museu com a mediador ens planteja el repte de fer dialogar el discurs de la institució amb la identitat i la subjectivitat dels públics. El visitant és ara participant, les propostes artístiques s'entenen com a relacionals. La perspectiva del gènere és un dels arguments més sovintejats a la creativitat artística i al debat teòric de l'art, i un dels que donen més joc a la concepció dialògica del museu educador. A la XIII edició de les Jornades de Pedagogia de l'Art i els Museus, en línia amb la temàtica "dones i art" que és l'eix del 40è aniversari del Museu d'Art Modern de Tarragona, debatrem sobre la perspectiva de gènere en la tasca educativa dels museus d'art. 

Per tal de poder millorar els nostres serveis utilitzem cookies de tercers. Si continua navegant considerarem que accepta la seva utilització. Més informació aquí Tancar