El bon policia de Santiago Rusiñol s'estrenerà a les Decennals 2021
Circdelacultura
dimarts 16 de juny de 2020
La comèdia és una coproducció entre el Teatre Maldà de Barcelona i la Fundació de les Decennals, protagonitzada pel vallenc Ricard Farré i l'Arnau Puig
L'obra es recupera 115 anys després de la polèmica que despertà
El programa de les Decennals 2021 acollirà la coproducció amb el Teatre Maldà de l’obra del dramaturg modernista Santiago Rusiñol “El bon policia”, peça molt poc representada i que, en l’estrena al Teatre Romea de Barcelona el 10 de novembre de 1905, va provocar un gran enrenou de crítica i no va deixar indiferent al públic de l’època. 115 anys després el vallenc Ricard Farré i l’Arnau Puig coprotagonitzaran aquesta obra adaptada a dos actors, un joc teatral que submergirà a l’espectador en una afilada, delirant i desconeguda comèdia d’un dels grans mestres del nostre patrimoni teatral.
Una trama polèmica
“El bon policia” porta a escena la història de dos bons amics quan un d’ells ha de salvar el seu honor professional com a agent policial. Amb una estructura en dos actes, els dos protagonistes viuran una sèrie d’episodis plens d’humor que posaran a sobre la taula reflexions al voltant de temes com l’arbitrarietat de la justícia, la repressió i els prejudicis socials. L’adaptació del guió original oferirà una mirada contemporània a la provocativa proposta de Rusiñol, alhora que es recupera un dels clàssics literaris de la nostra història.
Presentar de nou aquesta “humorada còmica” de principis del segle passat esdevé tot un repte per als dos actors protagonistes, que assumeixen l’atreviment, per una banda, de representar tots els personatges i, per l’altra, d’interpel·lar el públic a través d’una poètica punyent.
«Com és que no s’ha tornat a representar en cap teatre? Realment ja es pot parlar de tot sense conseqüències, o potser encara no?» Son algunes de les preguntes que es fan els impulsors d’aquesta adaptació, Ricard Farré i Arnau Puig que troben en la ploma afilada i irreverent de Santiago Rusiñol una reflexió actual i oberta sobre les anomenades “societats avançades”. La versió de “El bon policia” per a les Decennals 2021 manté la bellesa del llenguatge popular i la parla del carrer: jocs de paraules, acudits i canvis de sentit per retratar els automatismes i prejudicis d’una realitat manipulada pel poder.
Fregolisme escènic
El concepte de “fregolisme escènic” s’utilitza per parlar d’un mode d’actuar a velocitat vertiginosa. Deu el seu nom a l’italià Leopold Fregoli (1835-1936), mestre del fenomen para-teatral del transformisme, famós per executar espectacles de gènere divers, dins els quals anava canviant de veu, vestuari i de registre, tot plegat a ritme frenètic, donant vida a desenes de personatges diferents. Tot un desafiament per als joves Farrés i Puig, que afronten la mateixa comesa amb aquest nou espectacle.
El repte de presentar a Valls
Per al vallenc Ricard Farrés, l’obra té especials connotacions en representar-se a la seva ciutat natal. Segons l’actor, “és tot un repte actuar a Valls, una ciutat on la programació cultural és any rere any més ambiciosa, combinant allò que ve de fora amb les propostes locals, donant suport tants els professionals com els artistes amateurs.” Les Decennals 2021 s’estan configurant aprofitant el ric teixit social de la ciutat, una tendència que Farré alaba per tot el que aporta a la promoció de la diversitat d’idees.
En les últimes setmanes s’ha acabat de matisar un guió que presenta un format fàcilment adaptable a les exigències que la nova normalitat post-pandèmia vagi plantejant en els propers mesos pel que fa al sector cultural.
L'obra es recupera 115 anys després de la polèmica que despertà
El programa de les Decennals 2021 acollirà la coproducció amb el Teatre Maldà de l’obra del dramaturg modernista Santiago Rusiñol “El bon policia”, peça molt poc representada i que, en l’estrena al Teatre Romea de Barcelona el 10 de novembre de 1905, va provocar un gran enrenou de crítica i no va deixar indiferent al públic de l’època. 115 anys després el vallenc Ricard Farré i l’Arnau Puig coprotagonitzaran aquesta obra adaptada a dos actors, un joc teatral que submergirà a l’espectador en una afilada, delirant i desconeguda comèdia d’un dels grans mestres del nostre patrimoni teatral.
Una trama polèmica
“El bon policia” porta a escena la història de dos bons amics quan un d’ells ha de salvar el seu honor professional com a agent policial. Amb una estructura en dos actes, els dos protagonistes viuran una sèrie d’episodis plens d’humor que posaran a sobre la taula reflexions al voltant de temes com l’arbitrarietat de la justícia, la repressió i els prejudicis socials. L’adaptació del guió original oferirà una mirada contemporània a la provocativa proposta de Rusiñol, alhora que es recupera un dels clàssics literaris de la nostra història.
Presentar de nou aquesta “humorada còmica” de principis del segle passat esdevé tot un repte per als dos actors protagonistes, que assumeixen l’atreviment, per una banda, de representar tots els personatges i, per l’altra, d’interpel·lar el públic a través d’una poètica punyent.
«Com és que no s’ha tornat a representar en cap teatre? Realment ja es pot parlar de tot sense conseqüències, o potser encara no?» Son algunes de les preguntes que es fan els impulsors d’aquesta adaptació, Ricard Farré i Arnau Puig que troben en la ploma afilada i irreverent de Santiago Rusiñol una reflexió actual i oberta sobre les anomenades “societats avançades”. La versió de “El bon policia” per a les Decennals 2021 manté la bellesa del llenguatge popular i la parla del carrer: jocs de paraules, acudits i canvis de sentit per retratar els automatismes i prejudicis d’una realitat manipulada pel poder.
Fregolisme escènic
El concepte de “fregolisme escènic” s’utilitza per parlar d’un mode d’actuar a velocitat vertiginosa. Deu el seu nom a l’italià Leopold Fregoli (1835-1936), mestre del fenomen para-teatral del transformisme, famós per executar espectacles de gènere divers, dins els quals anava canviant de veu, vestuari i de registre, tot plegat a ritme frenètic, donant vida a desenes de personatges diferents. Tot un desafiament per als joves Farrés i Puig, que afronten la mateixa comesa amb aquest nou espectacle.
El repte de presentar a Valls
Per al vallenc Ricard Farrés, l’obra té especials connotacions en representar-se a la seva ciutat natal. Segons l’actor, “és tot un repte actuar a Valls, una ciutat on la programació cultural és any rere any més ambiciosa, combinant allò que ve de fora amb les propostes locals, donant suport tants els professionals com els artistes amateurs.” Les Decennals 2021 s’estan configurant aprofitant el ric teixit social de la ciutat, una tendència que Farré alaba per tot el que aporta a la promoció de la diversitat d’idees.
En les últimes setmanes s’ha acabat de matisar un guió que presenta un format fàcilment adaptable a les exigències que la nova normalitat post-pandèmia vagi plantejant en els propers mesos pel que fa al sector cultural.