Una de les imatges del fons Chinchilla
Gràcies a la sensibilitat de Ramon Segú Chinchilla, el fons fotogràfic generat i conservat per l’avi, el pare i el fill de la casa Chinchilla, la família cedeix ara a l’Ajuntament de Tarragona, un total de 13.000 imatges, entre les que hi ha uns 5.000 positius i uns 8.000 negatius; per a la seva gestió i custodia en el Centre d’Imatges de Tarragona del Servei d’Arxiu i Documentació Municipal.
En el patrimoni cultural de la ciutat, a més a més dels monuments i conjunts arqueològics, s’integra també el patrimoni documental, en el qual s’inclouen les fotografies. Aquests documents en imatges, com és el cas del Fons Fotogràfic Chinchilla, pel seu valor històric, documental i cultural han de ser també objecte de protecció, conservació, investigació i difusió. Més de 13.000 de fotografies que ens permeten mirar enrere i endinsar-nos en el passat recent del espai que ens és més proper: la ciutat de Tarragona. Imatges que il·lustren i expliquen l’evolució registrada durant cent anys, des de la Tarragona del SXIX immersa en una economia precapitalista fins a la consolidació d’una de les àrees industrials i turístiques més actives i dinàmiques de Catalunya.
La història
La nissaga de fotògrafs professionals Chinchilla, que van desenvolupar la seva tasca a la ciutat de Tarragona, va començar amb Gerard Chinchilla Berenguer i va continuar amb el seu gendre, Ramon Segú Palau i, posteriorment amb el seu nét, Ramon Segú Chinchilla.
Gerard Chinchilla Berenguer va ser un dels pioners de la fotografia a Tarragona. Ara fa cent anys, en concret l’any 1913, Gerard Chinchilla va obrir el seu establiment en el número 17 del carrer Julià Nogués, actual carrer de Sant Francesc. L’estudi es va veure afectat pels bombardejos dels anys 1937 – 1939 i acabada la Guerra Civil, el nou establiment de fotografia Chinchilla es va traslladar al número 75 de la Rambla Nova.
Les filles de Gerard Chinchilla, Mercè i Paquita, també van col·laborar en les tasques del negoci familiar. Paquita, en concret, va contreure matrimoni amb Ramon Segú Palau, que, de molt jove, havia entrat a treballar a l’establiment i que va continuar desenvolupant la professió. Ramon Segú Chinchilla, fill de Ramon i Paquita, va ser la tercera generació d’aquesta línia de fotògrafs professionals que va mantenir l’establiment en actiu fins a l’any 2003, és a dir durant 90 anys.