“La Serva Padrona”, una òpera còmica que va causar gran impacte arreu d'Europa durant tot el segle XVIII, arriba al Teatre Bartrina el 22 de juny (21:00 h) en una versió escènica actualitzada pel dramaturg Iban Beltran i amb direcció musical de Marcel Pascual. La soprano Maia Planas, el baríton Xavier Mendoza i l'actor Arnau Colom, acompanyats per una orquestra de cambra amb integrants de primer nivell, són els encarregats de donar vida al popular llibret escrit per Gennaro di Federico i musi cat per Giovanni Batista Pergolesi.
La jove companyia Teatre de les Comèdies, sorgida al caliu del Teatre Bartrina, la ciutat de Reus i el seu entorn, ha portat amb èxit la seva original versió de “La Serva Padrona” a diferents teatres i sales de Catalunya. Es tracta d'una proposta que situa l'acció en el context actual a partir de l'argument creat per Di Federico el 1733, quan l'obra es va estrenar a Nàpols. Músics i actors interactuen junts a l'escenari durant l'espectacle i interpreten en català els textos traduïts i adaptats pel mateix Marcel Pascual. Tal i com passa en l'original italià, l'adaptació catalana presenta un text parcialment rimat i s'ha elaborat intentant fer coincidir els accents textuals i els musicals, de manera que l'acoblament de música i paraula soni natural a l'oïda. A més, en la part musical s'han realitzat els mí nims retocs imprescindibles perquè text i música encaixin de manera òptima.
“La Serva Padrona” fou concebuda i estrenada el 1733 com un “intermezzo”, és a dir, una peça d'òpera còmica que s'intercalava enmig de la interpretació d'una òpera “seriosa” més extensa. Aquesta obra s'estrenà el 5 de setembre d'aquell any per als entreactes de l'òpera “Il Prigioner Superbo”, del mateix Pergolesi. Aviat assolí gran popularitat i en els deu anys que seguiren l'estrena, s'interpretà a París, Londres, Madrid i Sant Petersburg. A Barcelona es representà per primera vegada l'any 1750.
L'orquestra
Pel que fa a la interpretació musical s'ha buscat subratllar la relació semàntica entre text i música de manera que l'orquestra esdevingui un actor més en el context de l'acció teatral. El conjunt orquestral que posa les notes a l'espectacle és integrat per Roger Junyent, Meritxell Tiana, Meritxell Genís, Ángela Moro i Albert Carbonell (violins); Elizabeth Gex, Núria Pinyol i Jordi Armengol (violes); Enric Prats i Oriol Casadevall (violoncel i contrabaix) i Gregori Ferrer (clavicèmbal).
Un dels principals objectius de la companyia Teatre de les Comèdies és acostar l'òpera a públics de totes les edats i no necessàriament familiaritzats amb aquest gènere escènic. Fins i tot es planteja com un espectacle familiar.